Kommunens vattenplaner – motion

EU:s vattendirekt är juridiskt bindande

Bakgrund

EU:s vattendirekt är juridiskt bindande för alla EU:s medlemsländer. Det säger att våra vattenförekomster ska uppnå sina respektive satta Miljökvalitetsnormer (MKN). För Ekerö kommun innebär det att våra sex vattenförekomster, alla olika delar av Mälaren, ska uppnå god ekologisk och god kemisk status. Detta är inget nytt utan gäller sedan år 2000 när vattendirektivet kom och är sedan 2004 implementerat i svensk lagstiftning, genom Miljöbalken. Utöver dessa krav från EU kan även
staten Sverige själv besluta att klassificera vissa ämnen som nationellt eller lokalt skapar problem i våra vatten. Dessa ämnen klassificeras under ekologisk status och kallas särskilt förorenande ämnen.

2018 beslutades om MKN för metallerna koppar och zink, utifrån biotillgängliga halter, dvs de halter som växter och djur kan ta upp (fria joner) och som anses giftiga för livet i vattnet.

Kommunens ansvar

De allra flesta kommunerna kring Stockholm har beslutade dagvattenstrategier och/eller strategier för hållbart byggande. Dokument som är en stor hjälp för att tjänstemännen ska kunna ta rätt beslut och att det tas beslut på samma grund i varje projekt, stort som litet. I denna strategi finns även en vägledning om att det också är viktig att välja rätt byggmaterial. Material som innehåller koppar och zink ska undvikas.

Utifrån det faktum att man nu valt kopparplattor på den nya förhöjda delen av kommunhuset visar på att man har missat något fatalt. Kommunhuset ligger precis invid Mälaren som uttryckligen, enligt vattenmyndighetens statusklassning, har problem med just koppar. Det innebär att mängden koppar måste minska, inte jämkas med att ta bort befintliga koppardetaljer, vilket den utredning som gjordes visar.

Det är nu hög tid att kommunen tar sitt ansvar och skyddar Mälaren och omgående tar fram strategiska planer som går i linje med vattendirektivets krav och blir viktiga underlag för att kunna ha vattnet i fokus i alla beslut som tas inom kommunen.

Miljöpartiet yrkar;
– att en dagvattenstrategi tas fram
– att en förvaltningsplan för varje vattenförekomst tas fram

Nyheter på ämnesordet