Ekologiska livsmedel är mer än mat

Karin Rosenberg och Mikael Morin,

Karin Rosenberg och Mikael Morin, fullmäktigeledamöter för Miljöpartiet i Borlänge

Borlänge kommun har varit väldigt framgångsrika när det gäller att handla ekologiska livsmedel. Den ambitionen vill vi i MP behålla. Vi tycker att de ekologiska bönderna är viktiga och ska uppmuntras.

En ledartext i BT har kritiserat kommunens ambition med en ökande andel ekologiska produkter. Texten visar att man inte förstår vilka fördelar det ekologiska jordbruket har. Att ekologiska produkter är hälsosammare antas bero på att de har högre näringsvärden enligt tidningens skribent. I själva verket är det mindre användning av bekämpningsmedel och konstgödning som är det primära syftet. Detta betyder att ekologiskt är skonsammare för både växter och djur. Utarmningen av den biologiska mångfalden är en kris som behöver behandlas med lika stort allvar som klimatkrisen.

Att inte använda bekämpningsmedel och konstgödning är avgörande för förekomsten av mikroorganismer – bakterier och svampar – vilket är den överlägset viktigaste faktorn när det handlar om hur mycket kol som lagras i marken. De har betydelse både för att mildra klimatförändringar och för att förbättra jordens kvalitet för jordbruk och livsmedelsproduktion. Det visar en ny studie i den vetenskapliga tidskriften Nature. Studien har genomförts av forskare från bland annat Stockholms universitet.

Ett återkommande tema som anförs mot ekologisk odling är att de tar mer mark i anspråk för att producera samma mängd livsmedel. Den som tänker så ser inte helheten. Att anpassa sig till långsiktigt hållbara odlingsbara metoder är inte bara produktion, det är att vårda vår natur.

Ekologiska livsmedel är dyrare och det är inte konstigt när man förstår sammanhangen. Men det skulle inte behöva vara så om jordbruksstöden förändras. I EU driver MP och De gröna på för att ställa om de enorma stöden som helt missgynnar svenskt jordbruk till förmån för de verkligt storskaliga i Europa. Stora jordbruk som verkligen utarmar jorden och på sikt inte kommer att kunna brukas utan allt större insatser av kemikalier och konstgödsel.
En viktig punkt är att vi vill verka för fler bönder i Europa. Reformera jordbrukspolitiken i grunden, med mer stöd till exempelvis småskaligt, lokalt, fossilfritt och hållbart, med bindande mål för andelen ekologisk produktion. EU:s pengar ska riktas mot de lantbrukare som bidrar till klimatmål och biologisk mångfald och inte till den ohållbara jordbruksindustrin.

Att fler kunder avstår ekologiska livsmedel i en tid som varit erkänt svår ekonomiskt för många kan inte utgöra bevis för att folk väljer bort ekologiskt för att det skulle vara sämre. Det är helt enkelt dyrare. Något som borde vara uppenbart för var och en som lyssnat på finansministerns mantra att välja billigare livsmedel för att klara ekonomin. Därför är MP:s förslag så viktiga.

Mikael Morin och Karin Rosenberg, fullmäktigeledamöter för Miljöpartiet i Borlänge