Skola och förskola
Anställa fler i skola och förskola
Våra lärare måste ha tid att få vara just lärare. Därför vill vi anställa fler i skola och förskola, som lösgör tid för våra lärare att fokusera på lektionsplanering och undervisning. Det handlar om allt från legitimerade lärare och pedagoger, till administratörer och elevresurser. Tillsammans med en framåtsträvande bostadspolitik som gör att våra anställda har råd att bo på rimligt avstånd till sina jobb.
Investera oss ur krisen
Att vi har en förskolekris är ingen hemlighet. Politiken har under flera år underbudgeterat och blundat för att befolkningstillväxten varit betydligt mycket större än alla prognoser har visat. Det är dags att investera oss ur platsbristen och förbättra hur vi använder budgeten för våra skolor och förskolor på både kort och lång sikt.
Anpassa skol- och förskolelokaler som är anpassade för verksamheterna
Skolans och förskolans arbetsmiljö behöver få en rejäl upprustning. Utveckling av skola och förskola ska ske i samråd med verksamheterna, med delaktighet från dess personal i specifika projekt för att öka våra anställdas möjlighet att påverka i arbetsmiljöutvecklingen. Vi behöver också anpassa våra lokaler och vår undervisning efter barn och elever med NPF.
Håll vinstdrivande aktörer borta från vår kommun
Det sista vi vill är att våra skattepengar ska hamna i aktieägarnas fickor. Vi tror därför att vi måste göra allt i vår makt för att hålla vinstdrivande aktörer borta från våra skolor och förskolor. Problematiken som har uppstått idag har sina rötter i neddragningar och effektiviserar, och då måste vi som kommun låta verksamheten kosta under tiden vi bygger långsiktigt hållbara och robusta verksamheter.
Sunda och hållbara luncher
Kommunens verksamheter ska aktivt arbeta för och främja klimatsmart och antibiotikafri mat. Vi vill öka andelen lokalproducerade, vegetariska och ekologiska livsmedel. Luncherna bör även vara med på schemat, för att bidra till att våra elever får en sund relation till mat och använda våra livsmedel som läromedel.