Brist på konkreta saker i Alvestas Klimat- & Energiprogram

Här följer våra synpunkter till kommunens förslag på Klimat- och energiplan för Alvesta.

Läs enklast i den här pdf:en eller nedan.

Angående Alvesta kommuns föreslagna Energi- och klimatprogram

Inledning
I det föreslagna programmet finns en del mål om att vissa indikatorer ska minska eller öka. Det redovisas däremot väldigt få mätbara mål mer än att kommunen ska vara klimatneutral år 2030. Det borde presenteras siffror som gör det lättare att förstå hur det går och var vi står idag. Vi har tidigare förslagit att kommunen gör en koldioxidbudget och föreslår det igen för att kunna veta var det behövs av insatser som gör att vi når klimatneutralitet 2030. Gör som det står i stycket 2.6 ”Utveckla tydliga och mätbara mål”.

Dessa tydliga och mätbara mål bör vara en del i Energi- och Klimatprogrammet för att ha en seriös och begriplig plan.

Också genomgående i programmet skrivs det att invånare, företag och föreningar ”kan” och ”bör” göra saker som förbättrar vårt samhälle. Vi saknar dock idéer om hur och vad som kan göras. Slutligen är det upp till alla att välja att göra dessa, men det behövs fler konkreta förslag till att uppmuntra så det blir lättare att göra rätt. Vi har några förslag som vi hoppas blir tagna på allvar.

Energi
Vi behöver minska vår energikonsumtion för att bygga ett hållbart samhälle. Vi saknar konkreta planer och förslag på hur detta kan göras. En av framgångsnycklarna till mindre energikonsumtion är att vi delar resurser mellan invånarna.

I målet för 2030 ingår att solceller är en självklarhet på samtliga nybyggnationer, samtidigt verkar det som att kommunkoncernen bara gör finansiella lönsamhetskalkyler för solcellsinstallationer på nybyggnation. Är det så att om det inte lönar sig finansiellt så genomförs det inte, som det är idag? Det behöver i så fall ändras för att underlätta att installera fler paneler på befintliga hus. Hur kan vi få fler invånare och företag att satsa på till exempel solel?

Öka biogasproduktionen genom att samordna och underlätta för en till anläggning runt Grimslöv där det finns tillräckligt med bönder som har djur. Den nuvarande anläggningen är ett så gott exempel att detta är en verksamhet med kvadrupel nytta genom: Minskade metangasutsläpp, förnybar energi av biogas, cirkulär och effektiv gödsel och som ger ökad produktion på åkrarna eftersom gödseln är mer växttillgänglig än konventionell gödsel. Den anläggningen startade dessutom utan stöd som numera kan fås genom Klimatklivet.

En utveckling av reningsverket med en större biogasproduktion kan ge möjligheter att ge bränsle till kommunens fordon, tillföra värme till fjärrvärmenätet och elproduktion.

Bygg en solcellsanläggning på gamla Aringsåsdeponin. Den marken kan ändå inte användas till andra byggnationer. På så vis minskar samtidigt risken att någon blir förgiftad av avfallet som kan ligga kvar i marken. Karlskrona har en anläggning som Alvesta kan lära sig av.

Transporter
Vi välkomnar att en ny cykelplan är på gång. I ett led att få till beteendeförändringar ska vi alltid göra det enklare och mer attraktivt att gå och använda cykel. Att binda ihop våra orter så vi säkert kan cykla utan att behöva använda de stora bilvägarna mellan orterna vore en första prioritet.

Även planerna på att bygga ut laddinfrastruktur är bra; det är nu lite svårt att kunna ladda sin elbil i Alvesta.

Att utveckla kollektivtrafiken lär vara det enskilt viktigaste så att invånarna vill välja det transportsättet. Att dela fordon med andra är också en viktig del att utveckla. Det finns redan företag som utvecklat appar för samåkning och bilpooler som kommunen kan rekommendera och sluta avtal med. En av aktörerna har även samverkan med kollektivtrafiken vilket skulle synnerligen underlätta för invånarna i våra mindre orter. Dessa lösningar är kostnadseffektiva och kan framför allt underlätta för den enskilde invånaren att välja bort bilen. Idag är det väldigt svårt att klara sig utan egen bil på landet. Dessa lösningar behöver också ske i samverkan med våra grannkommuner och regioner.

Konsumtion
Vi välkomnar fritidsbanken och även Snällkuren. Fritidsbanken borde finnas centralt och gärna i någon av Folkets hus lokaler eller väldigt nära. Då blir den mest lättillgänglig. Nästa steg kan vara en återbruksstation för byggmaterial, både för kommunkoncernen och för allmänheten. En liknande verksamhet har faktiskt funnits i kommunen och sysselsatt personer som inte alltid har så lätt att få en vanlig anställning och därmed hjälpa sådana personer till ett bättre liv. En öppen avdelning på återvinningscentraler för återanvändningsbara saker vore en fin sak för invånarna. Där kan man lämna och hämta saker som komplement till de stängda insamlingarna till välgörenhetsorganisationer som också är valbart att lämna till, för att stötta dessa organisationernas verksamheter.

Ändra avfallshanteringen till fyrfack så plastanvändningen blir mindre. VI får då en ännu bättre sortering eftersom fyrfack är enklare att använda av invånarna. Dessutom kan hushållens matavfall också bidra till biogasanläggningen när de inte läggs i en plastpåse. Ett avtal med biogasanläggningen och mackägaren bör kunna upprättas för att få en bra energilösning på en hel del av kommunens fordon andra verksamheter som kan dra nytta av biogasen och ett reservaggregat för el. Det borde bli en bra ekonomisk affär för kommunen och gagna alla invånare.

Vi välkomnar klimatsmart byggande och att kommunen följer de standarder som finns för att uppnå en god standard. Däremot vill vi att kommunen blir bättre på att utnyttja både sina egna lokaler och även kan hyra in sig i redan befintliga lokaler som idag står tomma. Nog finns det några lokaler i befintliga industriområden som enkelt kan anpassas och tas i bruk istället för att bygga nytt.

Vi tycker det är jättebra att kommunen fortsätter att uppmuntra växtbaserad kost i de olika verksamheterna, till exempel genom att erbjuda det som standard och kött någon dag i veckan så att det matchar de nordiska kostråden.

Klimatomställning
I styckena ovan har vi gett ett antal förslag som underlättar för en klimatomställning. Dessa kan ni använda för att har konkreta förslag så ni kan nå de målen som beskrivs i stycket om Klimatomställning.

Det vi tycker är lite anmärkningsvärt är befolkningsprognosen som finns redovisad under rubriken Klimatomställning. Dokumentets referenser visar att man tagit med siffror och fakta som är presenterade under 2024. Det har inte gjorts med befolkningstalen. Under 2023 minskade Alvestas befolkning med 217 personer vilket ger ett invånarantal på 20 040 den 1 januari 2024. Källa är SCBs befolkningsstatiskt som är presenterad 2024-02-22. Istället väljer man att redovisa siffror från 2021. Vi förstår att dessa siffror kan vara kopplade till när det gjordes undersökningar om utsläpp. Men nog borde aktuella siffror presenteras. Nuvarande regering för samtidigt en politik som gör att befolkningen minskar.

Slutord
Det behövs en bra strategi för hur vi jobbar med beteendeförändringar i vår energianvändning. – Hur får vi fler att gå, cykla, dela bilar, åka mer tåg, samåka till jobb och fritidsaktiviteter?

Hur kan man öka folks benägenhet att låna och dela resurser istället för att köpa nytt eller att åka ensam i egen bil? Kan kommunen underlätta på något sätt? Genom en app, en fysisk lokal, en modell som byar på landet kan kopiera och använda? Vi hoppas att kommunen kan ta åt sig av de förslag och synpunkter vi gett. Det behöver inte vara svårt att göra val som är bra för dig själv och andra. Det ska vara lätt att göra rätt.

Med hopp om en bättre Alvesta kommun!

Vänligen

Miljöpartiet de gröna i Alvesta.

Fredrik Isberg

Ordförande och Gruppledare i Alvesta