Umeå måste minska utsläppen

Nils Seye Larsen (MP), Gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Umeå, har skrivit en debattartikel i Västerbottenskuriren om att Umeå måste växla upp rejält i sitt arbete för att minska klimatutsläppen. Det är ett svar på tidigare inlägg från klimatrörelsen som har helt rätt i deras krav att vi partier ska kunna redovisa hur vi i närtid kan minska Umeås utsläpp radikalt redan 2023 och framåt.

Han listar vilka prioriteringar vi behöver göra, bland annat:

• Transportfrågan. Elektrifieringen av fordon, förbättrad kollektivtrafik, separerade gång- och cykelleder i kombination med begränsad biltrafik.
  • Införa kommunalt samordnad varudistribution. I andra kommuner där det genomförts har kommunens tunga transporter minskat med 40–75%.
  • Minska flygresandet med ny resepolicy som gäller för hela kommunkoncernen. Digitalt först, sedan tåg. Flygresor må ibland vara nödvändiga men här behöver kommunen vara mer restriktiv.
  • Energieffektivisering av våra fastigheter. Detta för såväl minskad elförbrukning som minskat behov av fjärrvärme.
  • Kraftigt minska utsläppen genom hela byggprocessen. Prioritera exploatering på öppna ytor och även påbyggnad på befintliga hus, samtidigt som vi undviker exploatering i områden med fullvuxen skog.
  • Kraftigt öka produktionen av förnybar el. Kraftnätet i Umeå har rustats upp och renoveringen av hamnen kan möjliggöra för havsbaserad vind. Många fastigheter i Umeå har tak i solläge där solceller i kombination med energieffektivisering kan få en stor effekt.
  • Hållbar konsumtion. Här måste vi kraftigt öka återbruket och minska mängden avfall. Här behövs även fler alternativ och koncept för att låna, laga och dela.

Läs hela debattartikeln här.