Camilla Hansén: Vem är det som kör, egentligen?

Debattartikel i Altinget, den 7 maj

Avsaknaden av digitaliseringsstrategi ökar den digitala klyftan i Sverige

Vem är det som kör, egentligen? Avsaknaden av en nationell digitaliseringsstrategi riskerar att öka den digitala klyftan i Sverige. Det skriver Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län och utbildningspolitisk talesperson. 

I stället för strategisk styrning fokuserar regeringen på popcornpolitik med utspel om generella skärmförbud i skolan, nedstängningar av sociala medier liknande Kina och bjuder med märkligt mediautspel in sociala medier-jättarna till utbildningsutskottet.

Sveriges förskolor och skolor behöver inte symbolpolitik om skärmar och detaljstyrning om val av läromedel i klassrummen. De behöver kunskap om digitalisering så att de kan hantera risker och möjligheter. Det behöver även skolhuvudmännen som utöver ansvaret för utbildningens innehåll också har ansvar för informationssäkerhet och krishantering.

Regeringen har tappat styrningen av förskolans och skolans digitalisering.

Den snabba digitala omvandlingen i samhället är både en utmaning och en möjlighet. Förändringarna går mycket fort, AI har bara de senaste få åren utvecklats otroligt snabbt och blivit en påtaglig del av många människors vardag. Det påverkar oundvikligen alla samhällssektorer. Vi behöver agera både snabbt och eftertänksamt.

Detta innebär att det saknas en riktning från regeringen för hur skolväsendet ska utveckla digital kompetens, likvärdig tillgång och användning av digitala verktyg, infrastruktur, samt teknisk och pedagogisk support för medarbetare, lärare eller elever. Det innebär också att det saknas strategi från regeringen för forskning och uppföljning kring digitaliseringens möjligheter och risker som kan ge kunskap om påverkan på undervisning, lärande, verksamhetsstöd och säkerhet.

Det Sverige behöver är en bred strategi för skolans digitalisering som både fokuserar på barnen och elevernas lärande i klassrummet tillsammans med sina lärare, och på hur skolans digitala infrastruktur  är säker och stabil i alla lägen, även i en akut kris. Just nu finns ingen plan från regeringen, och därför frågar jag skolministern: när kommer regeringen att besluta om en nationell strategi för skolväsendets digitalisering?

Läs hela debattartikeln i Altinget här, länk [öppen för alla]: https://www.altinget.se/utbildning/artikel/vem-ar-det-som-styr-lotta-edholm

 

Relaterade nyheter

Örebro län, 14 maj 2024

Camilla Hansén (MP) ställer fråga om rätt till fritidstolkning för teckenspråkiga

Örebro län, 13 maj 2024

NA Debatt: Valet är ditt – var en röst för klimatet, demokratin och naturen!

Västmanland, 12 maj 2024

Amanda Lind i Västerås 18 maj

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter