Miljöpartiets kansli i riksdagen söker praktikant med inriktning politik och opinionsbildning inför våren 2024. Praktiken pågår hela eller delar av perioden januari-juni.

Sverige befinner sig i ett nytt politiskt läge och Miljöpartiet de gröna är ett aktivt och konstruktivt oppositionsparti. Du kommer att befinna dig mitt i hetluften i riksdagen, den svenska demokratins centrum. Här varvas dagarna med intressanta debatter och beslut i riksdagens kammare, intervjuer med partiets riksdagsledamöter och språkrör och spännande diskussioner om grön politik för att klara klimatkrisen, öka jämställdheten och stärka välfärden. Under våren kommer också valrörelsen inför EU-valet att dra igång.

Om praktiken

Praktiken har inriktning på politikutveckling och opinionsbildning. Praktiken passar dig som läser en utbildning inom till exempel statskunskap, naturvetenskap, ekonomi eller juridik eller söker en praktikplats av annat skäl. Du är serviceinriktad och trivs att arbeta tillsammans med andra. Det är en fördel om du känner till Miljöpartiets politik och om du tidigare har varit engagerad i föreningslivet. Praktiken passar dig som är intresserad av till exempel EU-politik, klimat, miljö, energi, cirkulär ekonomi, sociala frågor, mänskliga rättigheter, jämställdhet, utrikes- och försvarspolitik, rättspolitik eller migrationspolitik. Erfarenhet av eller kunskap om EU-frågor är meriterande.

Kansliets uppgift är att ge Miljöpartiets språkrör och ledamöter i riksdagen bästa möjliga stöd i sitt arbete. Du kommer att jobba tillsammans med kansliets politiska sakkunniga och kommunikatörer och i nära dialog med riksdagsledamöter och andra förtroendevalda i partiet. Du kommer att ta fram underlag och analyser inom aktuella politikområden, utveckla nya förslag, delta i möten med olika samhällsaktörer eller på andra sätt stötta ledamöternas arbete i riksdagen. Mer administrativa arbetsuppgifter förekommer.

Vi erbjuder dig en utvecklande och ansvarsfull praktik i en dynamisk arbetsmiljö. Ditt bidrag som praktikant är mycket värdefullt för oss. Miljöpartiet vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Du delar givetvis Miljöpartiets gröna värderingar, även om tidigare engagemang eller medlemskap i partiet inte är nödvändigt. Heltid 35 tim/vecka.

Tillträde i januari 2024 eller enligt överenskommelse. Praktiken är oavlönad.

Mer information lämnas av policy- och organisationschef Lova André Nilsson, telefon 073-0731351. Skicka din intresseanmälan till ansokningar@mp.se senast den 21 nov 2023. Bifoga ditt CV. Märk din ansökan med Praktikant till kansliet.